Bedrijfsfilosofie
Bij orgelmakerij Steendam staat de liefde voor het vak op nummer 1. Het bijdragen aan het in stand houden en uitbreiden van het rijke orgelbezit in Nederland en daarbuiten is de voornaamste drijfveer. Dat betekent dat Orgelmakerij Steendam vanuit historische methoden werkt.
Vanaf het moment van oprichting heeft Steendam de ambitie gehad om alle disciplines binnen de orgelbouw in eigen bedrijf uit te voeren: van ontwerp tot intonatie en alles wat daar tussenin zit. Inmiddels heeft hij deze ambitie omgezet in zijn ‘eigen-wijze’ manier van werken.
In het bedrijfslogo zijn de eerste maten van het grootse Praeludium in Es van Johann Sebastian Bach afgebeeld. Bach gebruikte deze toonsoort als muzikale adaptatie van de Heilige Drie-eenheid. Gesteund door die Drie-eenheid mag Orgelmakerij Steendam zijn orgels bouwen en restaureren.
Orgelmakerij Steendam heeft de ambitie om instrumenten te bouwen, die zo goed mogelijk aansluiten bij de wensen van opdrachtgevers. Doordat hij voor ieder specifieke opdracht de beste vakmensen kan inzetten (naast een aantal vaste medewerkers ook vanuit een vaste pool van ZZP-ers in diverse disciplines), is de opdrachtgever altijd verzekerd van de inzet van de beste ambachtslieden. Bovendien kan, door dit brede spectrum van specialisten, alles ‘in eigen huis’ worden gedaan, zoals bijvoorbeeld het schilder- en installatiewerk.
Mede door zijn efficiënte bouwwijze en goede logistiek, weet Orgelmakerij Steendam de opbouw van het orgel in de kerk te realiseren in 2 tot 6 weken. Daardoor worden reis- en verblijfkosten tot een minimum beperkt.
Steendam-orgels hebben in de loop van de tijd een uitstekende naam opgebouwd. Het karakteristieke ronde, rijke en diepe klankbeeld vindt alom waardering. Ook het brede palet van registers, de ontspannen klankbelijning en het speelcomfort dragen bij aan deze reputatie
Los van het vakinhoudelijke moest Steendam ook in algemene zin een onderneming draaiende houden. Om niet in dezelfde valkuilen te vallen als andere startende ondernemers, besloot hij zich op dat terrein te laten begeleiden door een gepensioneerde ondernemer. Dit begeleidingstraject werd afgerond met de toekenning van de Kleveringprijs, een tweejaarlijkse prijs van de Stichting Kleinood voor betoond ondernemerschap. Deze onderscheiding, een initiatief van de samenwerkende Kamers van Koophandel, werd hem op 17 november 1994 in de Haagse Ridderzaal overhandigd. Voor die prijs hadden zich 800 kandidaten ingeschreven.