Bedrijfsfilosofie

Bedrijfsfilosofie

Bij orgelmakerij Steendam staat de liefde voor het vak op nummer 1. Het bijdragen aan het in stand houden en uitbreiden van het rijke orgelbezit in Nederland en daarbuiten is de  voornaamste drijfveer. Dat betekent dat Orgelmakerij Steendam vanuit historische methoden werkt.

Vanaf het moment van  oprichting heeft Steendam de ambitie gehad om alle disciplines binnen de orgelbouw in eigen bedrijf uit te voeren: van ontwerp tot intonatie en alles wat daar tussenin zit. Inmiddels heeft hij deze ambitie omgezet in zijn ‘eigen-wijze’ manier van werken.

In het bedrijfslogo zijn de eerste maten van het grootse Praeludium in Es van Johann Sebastian Bach afgebeeld. Bach gebruikte deze toonsoort als muzikale adaptatie van de Heilige Drie-eenheid. Gesteund door die Drie-eenheid mag Orgelmakerij Steendam zijn orgels bouwen en restaureren.

Orgelmakerij Steendam heeft de ambitie om instrumenten te bouwen, die zo goed mogelijk aansluiten bij de wensen van opdrachtgevers. Doordat hij voor ieder specifieke opdracht de beste vakmensen kan inzetten (naast een aantal vaste medewerkers ook vanuit een vaste pool van ZZP-ers in diverse disciplines), is de opdrachtgever altijd verzekerd van de inzet van de beste ambachtslieden. Bovendien kan, door dit brede spectrum van specialisten, alles ‘in eigen huis’ worden gedaan, zoals bijvoorbeeld het schilder- en installatiewerk.
Mede door zijn efficiënte bouwwijze en goede logistiek, weet Orgelmakerij Steendam de opbouw van het orgel in de kerk te realiseren in 2 tot 6 weken. Daardoor worden reis- en verblijfkosten tot een minimum beperkt.
Steendam-orgels hebben in de loop van de tijd een uitstekende naam opgebouwd. Het karakteristieke ronde, rijke en diepe klankbeeld vindt alom waardering. Ook het brede palet van registers, de ontspannen klankbelijning en het speelcomfort dragen bij aan deze reputatie

Daar waar dat stilistisch mogelijk is, hergebruikt Steendam bestaand materiaal. Dit is niet ingegeven om reden van ‘goedkoopte’, maar het gaat hem aan het hart dat in toenemende mate prima materiaal op de schroothoop belandt. Dat geldt zowel voor historisch, als voor eigentijds materiaal. De opgeslagen componenten zijn er niet alleen voor eigen gebruik, ook collega’s in binnen- en buitenland kochten materiaal aan. Zo is het Duytschot-pijpwerk dat verwerkt is in het nieuwe binnenwerk van de Westerkerk in Enkhuizen afkomstig uit de magazijnen van Steendam. Toen in de Protestantse kerk van Heelsum een gebruikt binnenwerk geplaatst kon worden, leverden wij de originele klaviatuur die ooit bij een verbouwing was verwijderd. Gebruikte instrumenten worden zorgvuldig aangepast aan hun nieuwe locatie. Sommige onderdelen en zelf hele orgels liggen tientallen jaren in Roodeschool in opslag tot zich een geschikte plek voor hergebruik aanbiedt. In 1989 bijvoorbeeld demonteerde hij het waardevolle Van Oeckelen-orgel (1841) van de Parklaankerk in Groningen. Het heeft lang geduurd voor hier een passende bestemming voor kon worden gevonden, maar in 2003 kon het in gereconstrueerde vorm herplaatst worden in de Rehobothkerk van Tholen. De instrumenten die op dit moment in onze magazijnen liggen, staan onderaan vermeld.

Los van het vakinhoudelijke moest Steendam ook in algemene zin een onderneming draaiende houden. Om niet in dezelfde valkuilen te vallen als andere startende ondernemers, besloot hij zich op dat terrein te laten begeleiden door een gepensioneerde ondernemer. Dit begeleidingstraject werd afgerond met de toekenning van de Kleveringprijs, een tweejaarlijkse prijs van de Stichting Kleinood voor betoond ondernemerschap. Deze onderscheiding, een initiatief van de samenwerkende Kamers van Koophandel, werd hem op 17 november 1994 in de Haagse Ridderzaal overhandigd. Voor die prijs hadden zich 800 kandidaten ingeschreven.

Orgelmakerij Steendam